Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX CODER 1762
Copyright Myths
2003-02-28
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 visual basic standard vs prof (mind)  19 sor     (cikkei)
2 Re: szamtek alapjai - szegmens / videokartyak 2 (mind)  153 sor     (cikkei)

+ - visual basic standard vs prof (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

 Mik az alapvetők különbségek a Visual Basic standard és prof között?
 Vásárlási szándékom lenne, de amíg nem tudom a különbségeket, addig
 félek belevágni!
 Amire nekem szükségem lenne: windows alkalmazások fejlesztése,
 adatbázis kapcsolatokat mindig kódból állítom, nem használok
 adatbázisokhoz kapcsolódó vizuális tool-okat, vizuális komponenseket
 sem.

 Várom a válaszokat, ha kell pontosítok a kérdésemen!

 Magánba is kérnék választ!

 Köszönöm mindenkinek!

-- 
Üdvözlet,
 Horváth Szabolcs                          mailto:
+ - Re: szamtek alapjai - szegmens / videokartyak 2 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> > cel az volt, hogy a 8085-osre irt programok a szegmens beallitasa
> > utan futtathatok legyenek. Ez igy is van, ilyenkor a szegmens fix,
> > a program pedig max. 64kB
> Jo, de hat attol, hogy ketszer 16 bitet egymas melle' teszunk,
> me'g megmeradhatott volna ez a kompatibilitas.
Na ja, de az elso gepben (amit ugy hivtak, hogy PC) 256kB RAM volt
osszesen. Ez igy 4 lehetseges szegmens lenne, amibol az elso foglalt a
rendszervaltozoknak es a DOS-nak. Igy viszont, ahogy megoldottak, akar
16 byte-onkent be lehet tolteni egy 8085-os programot (ha elfer - ha
pedig nem, akkor is max 15 byte kihasznalatlan ket program kozott a
meregdraga memoriabol).

> >en sem ertem, hogy miert nem csinaltak a processzort olyanra,
> >hogy 8 bittel tolja el a cimet es a szegmens felso 4 bitjet eldobja.
> Nem ertelek. Ez gyakorlatilag ugyanaz lenne. Tologatas.
Ezzel a "tologatas"-sal meg 4-6 eve is eleg lett volna (16MB) a
cimtartomany a programoknak (az adatok mehetnenek az expanded/extended
memoriaba, mert azokat nem kell futtatni), valamint a kezdeteknel is
eleg rugalmas lett volna.

> Ahogy a papiros irogep is IO-n at kommunkialt, kezdetben a videoRAM
> is IO-n at kerult frissitesre. Unix volt ilyen. (Starters mondta :-))
Igen: ez ugy mukodott, hogy a konzol es a fo gep IO-n beszelgetett, majd
az adatok bekerultek a konzol memoriajaba, ahonnan az kijelezte.

> A videoRAM viszont fizikailag a videokartyan van. A kartya HW
> (+ a szinten beillesztett ROM rutin?) intezi, hogy a normal RAM
> reszenek tunjon, na meg az analog videojel eloallitasat.
A video ROM ebbe nem szol bele. Ezt a HW intezi egyszeru logikai
kapukkal ugy, hogy a buszon reagal a megfelelo cimekre: ha olyan
tartomanybol erkezik cim, amirol ugy tudja, hogy az ove, akkor
engedelyezo jelet kuld a sajat memorianak (amelyik megkapja a cimet is
az iro/olvaso jelekkel egyutt).

> meg egy pixelt. Es hogy hogyan. A videoRAM ertelmes feltoltesehez
> szinten kell egy BIOS rutin, hogy a felhasznalo ne a videoRAM
> cimeivel vacakoljon, hanem eleg legyen megadni a kirajzolando
> pixel helyet es szinet. Meg ugy altalaban a kep tulajdonsagait.
Ebbol a kep beallitasa ALTALABAN rendesen van megirva a BIOS-ban.
Van rutin egy pixel kiirasara is, azonban ez annyira lassu, hogy szinte
soha nem hasznaljak. Leteznek kepernyokezelo programgyujtemenyek,
kozepes sebesseggel es hasznalhatosaggal. Aki gyors vagy kicsi(kB)
rutint akar, megirja maga.

> szabvanyu kepek eltero mennyisegu memoriat igenyelnek.
> A szininfo mellett villogasra vonatkozo bit is lehet.
> Ha 1 pixelt csak 1 bit jelol, akkor a tinta es hatter szinet
> mint a kep egeszere vonatkozo infot kell megadni.
Hatter ilyenkor nincs, es a CGA-n van olyan uzemmod, ahol 1 pixel 2 bit
es ugyanigy mukodik. Valahol letezik olyan kijelzo is, ahol grafikus
kepet is lehet villogtatni, de a PC-n csak a 160*100-as, nem szabvanyos
modnal (es ott is csak korlatozottan).

> 320*200*2 = 128 000bit = 16 000bajt = 16kB = 15,625KB. Stimmel.
Nekem a kB es a KB is 1024Byte. Ha 16 ezer byte-ot akarok irni, azt igy
irom.
Megoldhato a 320*204-es (es a 160*102-es) kijelzes is (CRT-n, az LCD
altalaban nem tudja), csak egyik sem szabvanyos.

> De mi az, hogy keretszin egy PC-n? Mint a Spectrumon a border volt?
Pontosan. Sok program hasznalja is - nem lattal meg ilyet? EGA-tol a
keret mar csak nehany mm.

> Es miert van ez a ket keszletbol valo valaszhatosag?
> Az egesz kepernyo vagy a-b-c-d szinekbol vagy e-f-g-h szinekbol all?
Igen, es 1 pixelre 2 bit mondja meg, hogy melyik ebbol a 4-bol.

> (kizaro vagy) Hogyhogy 1 szin szabadon valaszhato? Miert csak 1?
IO jellel lehet valasztani: az egyik paletta szinei: piros, sarga, zold
- a masike turkiz, lila, feher. A negyedik mindkettonel szabadon
valaszthato a 16-bol, de a keret is ilyen lesz. Azert ilyen, mert, csak
- orulj neki, hogy nem kell a mono MDA monitort bamulnod, mert meg csak
az van :-()

640*200-as uzemmodban egy szin valaszthato a masik fekete, ha jol
emlekszem.
A keret (amely ugy is beallithato, hogy az egesz kepet elfoglalja) es
(grafikus modban) a szinek vezerlesevel lehet effekteket csinalni a CGA
kartyan. Ha mar a Spectrumot emlited: egy rendes Spectrum emulator a
betolteskori csikokat is mutatja, ha magnorol jon a jel.
Sajnos a Herc. kartya - bar a CGA utan keszult - nem tud fenyes keretet,
sem normalis karakterjellemzoket: pl. ha a karakter eloterszine
megegyezik a hatterrel, akkor nem lenne szabad latszania, ha pedig a
hatterszin nagyobb, mint az eloter, akkor inverz karakter kellene. Jo
lenne, ha az alahuzott inverz karakteren latszana is az alahuzas... Ez
meg olcsobb is lenne, mint amilyen megoldast kitalaltak - csak
gondolkodni kellett volna vele ;-(

> Na most jon az a kerdes, hogy mitol fugg, hogy egy kartya nem
> CGA hanem pl. EGA? Nagyobb memoria es egyre tobbfele keppen
> ertelmezhetok a videoRAMban tarolt bajtok?
Igen, plusz a kartya masfele IO jeleket is kezel, az EGA-nak kotelezo a
video BIOS - tehat masfele szabvany. A programnak, amelyik kezelni
akarja, ki kell deritenie, hogy melyik kartya van jelen, vagy BIOS-on
keresztul, karakteres modban kell kezelnie.

> > SW trukkel megoldhato ugyanez a felbontas, 2 szinarnyalattal
> > - de 25 Hz frekvencival, es mindket lap kell hozza
> > + egy rezidens program.
> 1 helyett 2 arnyalat, cserebe mindket lap kell hozza, ez OK.
> De hogyan jon ide a 25Hz? Gondolom ez a kiolvasas sebessege,
> de hat annak mi koze a felbontashoz vagy a szinarnyalathoz?
> Egyebkent talan 50Hz lenne? Egy monitor megsem TV.
A Herc. kartya alapesetben 50Hz. A rezidens program azt figyeli, hogy az
elektronsugar eppen a fuggoleges visszateritesben van-e: ha igen,
atallitja a kepernyolapot, igy a kovetkezo kepet mar a masik memorialap
adja. A kepernyon a pontoknak igy 2 arnyalata lehetseges, de csak
25Hz-el.

> > Az MDA ugyanez, de csak 80*25 karakteres, 4kB RAM-mal.
> MDArol toled hallottam eloszor.  4000bajt / (80*25chr) = 2 bajt / chr.
> Itt talan ascii kodokat ir a szgep "videoramba"?
> A kartyan van karaktergenerator, ami feltolti az igazi,
> folyamatos kiolvasas alatt allo videoramot? Hogy van ez?
Igen, de nem a RAM-ot tolti, hanem (a jellemzoit is figyelembe veve)
kikuldi videojelnek - igy mukodik minden videokartya karakteres
uzemmodban.
 
> >EGA: itt mar programozhatoak a szinek: egyszerre 16 szin lathato a
> >lehetseges 64-bol, max. 256KB RAM. Kegyetlenul bonyolult a kezelese.
> Hogyhogy itt mar proghato'k a szinek? Mit ertesz azon, hogy proghato'?
Ugy, hogy a legnagyobb EGA felbontas 16 szinu, azonban ezeket a szineket
kulon programozni lehet IO utasitasokkal, a 3 osszetevot 2-2 biten.
Kivalo effekteket lehet vele csinalni.

> Beallithato? A CGA-nal talan nem voltak azok??
A Herc./CGA meg nem tud ilyet. Fix 2, ill. 16 szinu.

> >VGA (nem SuperVGA): mindharom szinosszetevo 8 biten programozhato,
> >igy gyakorlatilag barmilyen szin beallithato - egyszerre max. 256 latszik.
> Miert is van ez az egyszerre-max.256 megkotes? Egy pixelre ezek szerint
> itt is csak 1 bajt jut, es elore kell szinhalmazt valasztani??
A VGA-n meg igen. Az SVGA 2 (3) m-el kesobb jon...

> Ertem! A sok foRAMba "beillesztett" kulso RAM es ROMrol jut eszembe,
> ennyi erovel nem is ertem, hogy minek kellenek driver progik a
> legkulonbozo kutyukhoz, amiket a PChez kapni.
> Mindegyikbe tehetnenek egy ROMot, amint minden rajta van. Nem?
Isten orizz! A ROM max. 32 (esetleg 64) kB, csak az alaprutinok fernek
bele
(inicializalni is kell a kartyat + at kell irni az eredeti BIOS
rutinokat is, mert azok meg csak a CGA-t ismerik.
<Ez ugy szokott tortenni, hogy a program atirja a rendszervaltozokban a
megszakitasi cimeket a sajatjara - es elteszi maganak a regi cimet. Ha
jon a megszakitas, megnezi, hogy neki szol-e: ha igen, lekezeli, ha nem,
atadja a vezerlest a regi cimre.>
Ehhez a programhoz hely is kell, ezert van olyan, hogy a video ROM 64
kB, indulaskor az elso 32, utana atkapcsolja magat).
A driverek viszont sokkal nagyobbak is lehetnek es sokkal gyorsabban is
fejleszthetok, mint a kartya ROM-ja. Maskepp, amikor a DOS-rol attersz a
Win.-ra, vagy a Win(x)-rol a Win(x+1)-re, kartyat, vagy kartya ROM-ot is
kellene cserelned, vagy frissiteni, mint az ujabb alaplapokon vagy
modemekben - es a regi rendszered esetleg mar nem futna utana!

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS